black and white picture of woman with anxiety in need of a doctor
Zdravje

Kje začeti – Nauči se veščin dialektične vedenjske terapije


Nisem strokovno usposobljena zato je tale uvod za mene zelo težko napisati. Bojim se, da koga zavedem v napačno smer, mu obljubim kaj, česar ta spletna stran ne ponuja. Pa vseeno, če si eden tistih, ki mislijo, da je z njim nekaj narobe, pa karkoli že to pomeni, si na pravem mestu. Tudi sama sem bila ena takih oseb. Večletno raziskovanje me je pripeljalo do dialektične vedenjske terapije, ki mi končno pomaga. V Sloveniji te terapije še ne poznamo. Vsaj za leto 2017 lahko rečem, da je ni izvajal še nihče. V svetu pa jo poznajo. O njej so napisane številne knjige, izdelane spletne strani in aplikacije. Veliko gradiva je mogoče dobiti brezplačno. Veliko ljudi, ki nima denarja za psihoterapijo, začne delati na sebi kar samostojno.

In temu je namenjena tudi ta spletna stran. Če ne znaš angleško, da bi do gradiva prišel sam, in če nimaš denarja za psihoterapijo, potem se lahko oprimeš veščin, ki so predstavljane na tej spletni strani. Nikakor pa ta spletna stran ne nadomešča psihoterapije. Če misliš, da potrebuješ strokovno pomoč, poišči ustreznega terapevta. Trening veščin je le eden izmed petih stebrov dialektične vedenjske terapije. Pa še ta je na tej spletni strani predstavljen v skrajšani obliki. Zajela sem toliko, kolikor mi je doslej uspelo prevesti. Seveda pa se ves čas trudim, da najprej predstavim najpomembnejše.

Trening naj bi potekal v skupini, ki se sestaja enkrat tedensko v obdobju enega leta. A kot rečeno, v Sloveniji kaj takega še ni mogoče, zato si zaenkrat lahko pomagaš s to spletno stranjo. V nadaljevanju je opisan eden od možnih načinov, kako pristopiti k stvari. To je le moj predlog, ki sem ga sestavila na podlagi tega, katere vsebine so že dostopne na tej spletni strani. Nikakor pa ne gre za uradno priznan pristop. Najprej lahko pregledaš štiri osnovne skupine veščin, da vidiš, kaj dialektična vedenjska terapija sploh je. Videla boš, da gre velikokrat za preproste veščine, kot na primer to, da si znaš v težkem trenutku, ko bi najraje izbruhnila, pripraviti skodelico čaja. Vendar pozor, čeprav so veščine videti preproste, skorajda banalne, so učinkovite. A delujejo le, če jih redno vadiš. Treba jih je ponotranjiti ali kot rečemo, priti ti morajo v meso in kri. Za to pa je potrebno nekaj časa.

Mislim si, da si na tej spletni strani zato, ker imaš veliko slabih izkušenj sama s sabo. Predlagam, da nekaj pretekli dogodkov analiziraš. V ta namen imaš na voljo delovni list. Vzemi si čas in ga natančno izpolni za nekaj dogodkov. V bodoče stori to vsakič, ko imaš čustveni izpad ali se neprimerno vedeš. Sčasoma boš ugotovila, katere so tvoje šibke točke, ki te spravljajo v težave. Večkrat ko svoje vedenje analiziraš, več možnosti je, da najdeš svoje  sprožilce in naslednjič ravnaš drugače. Po domače povedano, sčasoma človeka sreča pamet. Obljubi si, da boš naslednjič ravnal drugače. Ko boš začutil, da se bliža izbruh uporabi STOP in TIP veščine. Gre za preproste stvari. STOP veščine te učijo, kako se ustaviti pred izbruhom. TIP večine pa niso nič drugega kot to, da se v ključnem trenutku poliješ z mrzlo vodo (ali pa si daš za vrat kocko ledu), tečeš en krog okoli bloka ali pa zavestno enakomerno dihaš.

Če ti ne uspe prvič, ti bo uspelo drugič ali pa tretjič. Pa tudi, če ti uspe dvajsetič je v redu. Poskušati je treba spet in spet. Slovenci imamo za to tri prekrasne besede, ki jih je v pesmi Ko hodiš, pojdi zmeraj do konca razkril Tone Pavček. Te besede so vnovič in zopet in znova. Se pravi, če ti ne uspe, poskušaj vnovič in zopet in znova 🙂 Če vseeno pride do neprimernega vedenja odpri delovni list in analiziraj dogodke. Najtežja a ključna veščina je bila za mene sprejemanje stvarnosti. Če se ti dogajajo boleče stvari in če jih ne sprejemaš, potem trpiš. Trpljenje lahko presežeš le, če ga sprejmeš. In tega te učijo veščine za sprejemanje stvarnosti. Osebe z mejno osebnostno motnjo imajo pravzaprav težave s svojimi čustvi. Zato je pomembno, da čustva raziskuješ in se spoznavaš z njimi. Nekaj malega je o čustvih napisanega tukaj. Prav tako lahko iz osnovne spletne strani skočiš na posamezno čustvo (devet smo jih zajeli) in se učiš ravnati z njim. Gre za veščino, pri kateri se čustva najprej zaveš, potem se vprašaš ali je upravičeno. Če je upravičeno, kar velikokrat ni, rešuješ nastalo težavo, zaradi katere je do čustva prišlo. Če čustvo ni upravičeno, ravnaš nasprotno, kot bi ravnal sicer.

Rate this post